حمایت از ۴۸ طرح توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی

حمایت از ۴۸ طرح توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی

ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری از ۴۸ طرح توسعه کشت و فرآوری اولیه گیاهان دارویی در استان‌های مختلف کشور حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کشور ایران یکی از کشورهای غنی دنیا از نظر منابع ژنتیکی کشاورزی به شمار می‌رود که از مهم‌ترین ثروت‌های ملی کشور است. این ذخایر ارزشمند دستمایه اصلی ایجاد ارقام گیاهی با تولیدات برتر است و می‌تواند تحول بزرگی را در تولیدات کشاورزی، دارویی، شیمیایی و صنعتی در کشور ایجاد کند.

بنابراین حفاظت و صیانت از منابع ژنتیکی و ظرفیت سازی در بهره برداری بهینه از آن برای شکوفایی اقتصاد ملی، امنیت غذایی و سلامتی مردم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

در حال حاضر در بانک ژن منابع ایران ۲۰ هزار نمونه بذر گیاهان دارویی نگهداری می‌شود که بعضاً به سادگی قابل جمع آوری مجدد نیستند و به عبارت دیگر منحصر به فرد هستند. این گنجینه عظیم و با ارزش متعلق به حدود یک هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی است که بیش از ۷۰ درصد گونه‌های گیاهی دارویی مجموع فلور ایران را شامل می‌شود. همچنین اکنون بیش از هفت هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی شناخته شده در منابع طبیعی کشور وجود دارد که از این میان تا کنون بیش از دو هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی با خواص دارویی شناسایی و ثبت شده است.

با توجه به راهبردهای مرتبط با حوزه کشت و فرآوری اولیه در سند ملی گیاهان دارویی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نیز سالیانه بخشی از حمایت‌های خود را به طرح‌های توسعه این حوزه زیر ساختی برای تکمیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی اختصاص می‌دهد.

از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته ۴۸ طرح توسعه در این حوزه مورد حمایت ستاد قرار گرفته است. عمده این حمایت‌ها مربوط به طرح‌هایی است که دارای خروجی مشخص و جریان ساز است و دستاوردهای حاصل از آن قابلیت توسعه و تجاری‌سازی داشته‌اند.

در این زمینه می‌توان به طرح‌هایی همچون تولید ارگانیک گیاهان دارویی در غرب کشور (همدان)، بسته بندی گیاهان دارویی، معطر و ادویه‌ای (یزد)، تولید ۷ گونه گیاه دارویی با مشارکت جوامع محلی (سمنان)، پلیت کردن بذر گیاهان دارویی آویشن و بادرنجبویه (قم)، تجاری‌سازی تولید قارچ‌های دارویی (دماوند)، توسعه کشت گیاه کارلا در استهبان (استهبان) و کمک به فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت اشاره کرد.

کد خبر 4608940

mehrnews.com/news/4608940

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.