همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با صندوق حمایت از پژوهشگران

همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با صندوق حمایت از پژوهشگران

تفاهم نامه همکاری های مشترک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به منظور حمایت مالی از طرح های پژوهشی کاربردی به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این تفاهم نامه همکاری های مشترک با حضور دکتر نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تالار شهیدبهشتی دانشگاه به امضا رسید.

در قالب این تفاهمنامه، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با تلاش معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از سال جاری تعداد زیادی از طرح های پژوهشی کاربردی پژوهشگران دانشگاه را مورد حمایت مالی قرار خواهد داد.

در این مراسم که معاونان آموزشی، تحقیقات و فناوری و بین الملل دانشگاه، و معاونان پژوهشی دانشکده ها و مدیران پژوهشی دانشگاه نیزحضور داشتند، دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسعه همکاری های دانشگاه با این مرکز ملی را منجر به رشد تولید دانش و فناوری در دانشگاه برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دارای ۱۴ دانشکده، ۱۴۰۰ عضو هایت علمی، ۱۲ هزار دانشجو، ۷۰ مرکز تحقیقاتی، ۵۷ شرکت دانش بنیان و چهار مرکز رشد فعال در عرصه های آموزش پزشکی و تولید دانش و فناوری در حوزه پزشکی نقش مهمی در کشور ایفا می کند.

وی با اشاره به دستاوردهای دانشگاه در یک سال گذشته در حوزه پژوهش و تولید علم و فناوری گفت: علیرغم مشکلات موجود با همکاری دانشگاهیان در رتبه بندی لایدن با ۳۷ پله رشد و در وبومتریکس ۱۳۸ پله صعود داشته ایم و در رتبه بندی شانگهای نیز برای اولین بار جزو ۷۰۰ دانشگاه برتر جهانی شده ایم.

آقاجانی گفت: همچنین در یکسال گذشته این توفیق را داشته ایم که در زمینه تولید مقاله از مرز ۳۰۰۰ مقاله عبور کنیم و رتبه دوم پژوهش و رتبه دوم فناوری را در کشور کسب کنیم.

وی تاکید کرد: دیدگاه ما در این دانشگاه این است که در کنار انتشار مقاله، تولیدات علمی باید منجر به تولید فناوری، کارآفرینی، ثروت و در حوزه سلامت به ویژه منجر به ارتقای سلامت مردم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ایجاد تحول از طریق پژوهش های کارآمد به منظور تسهیل مأموریت های صنعتگران، دانشگاهیان و مدیران را از اهداف دانشگاه برشمرد.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تلاش دارد که از دانشگاه نسل اول و دوم عبور کرده و به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم در آینده حرکت کند و گامهای خوبی در این راستا برداشته شده است؛ از جمله آن افزوده شدن دو مرکز رشد جدید فعال، افزایش شرکت های دانش بنیان و گسترش علاقه به حوزه پژوهش در دانشگاه است. با این دیدگاه که پژوهش صرفا برای پژوهش دردی را دوا نمی کند و حتما باید پژوهشها هدفدار و با برنامه و با هدف افزایش بنیه علمی کشور و یک ارتباط خوب با صنعت برای تولیدات صورت گیرد.

به گفته آقاجانی؛ ایجاد تکنیک جدید، تولید داروی جدید، اصلاح در حوزه اقتصاد سلامت و سیاستگذاری سلامت و رفع مشکلات در حوزه پیشگیری بیماری های واگیر از شاخص های یک پژوهش کاربردی است.

دکتر ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه تشکیل این صندوق و معرفی فعالیتها و محورهای کاری آن اظهار داشت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در افق ۱۴۰۴ نهادی تعالی محور و پیشرو در کمک به تحقق پیشتازی ایران اسلامی در تولید علم و فناوری است و ماموریت آن حمایت متوازن از تحقیقات، کمک به تولید دانش و فناوریهای راهبردی در راستای تحقق جهان پایدار با اتکا به مبانی معرفتی و سرمایه های علمی کشور است.

ضرغام خاطرنشان کرد: کمک به تقویت و توسعه زیرساختهای علم، فناوری و نوآوری در کشور، کمک و حمایت از پژوهشگران، فناوارن و نوآوران و کمک به تحقیقات تحول آفرین سه محور اصلی کاری این صندوق است.

وی بر مردمی سازی علم و انتشار نتایج تحقیقات و تاثیرات مفید آنها در جامعه به زبان ساده و ترویج آنها را مورد تاکید قرار داد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین آموزش والدین، مربیان مهدکودک ها و معلمان مدارس برای کشف استعدادهای فرزندان را از جمله فعالیتهای این صندوق در زمینه حمایت زیرساختهای علمی کشور برشمرد.

وی اعطای گرنت های مختلف (گرنت آغاز، کرسی پژوهشی ، کرسی جوان و …) را از جمله حمایت های این صندوق از پژوهشگران و همه ظرفیت های علمی دانشگاهها برشمرد.

ضرغام با اشاره به زیرساخت های اجرایی این سازمان اظهار داشت: این صندوق دارای ۳۷ سامانه تخصصی و کاربرمحور است، ۱۵ کارگروه پژوهشی در رشته های مختلف دارد و اولویتهای تحقیقاتی در آن تعریف شده است. همچنین بانک اطلاعاتی با ثبت مشخصات بیش از ۳۴ هزار نفر از اساتید برجسته کشوری و پژوهشگران داخلی و خارجی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به نقش این صندوق در تولید علم خاطرنشان کرد بیش از ۲۳۶ مرکز علمی تا سال ۱۳۹۶ تحت پوشش حمایتی صندوق قرار گرفته اند و به استناد پایگاه داده WOS این صندوق با حمایت ۲۸ درصدی از مقالات ایرانی، بالاترین حامی پژوهش در کشور محسوب می شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، آمادگی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری را از طرحها و پروژه های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اعلام کرد.

  1. در ابتدای این مراسم دکتر افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت موضوع استفاده از منابع پژوهشی خارج از دانشگاهها گفت: همواره پژوهشگران را تشویق می کنیم که از این منابع و گرنت ها بهره مند شوند تا خروجی های پژوهشی بیش از پیش با کیفیت تر شود. به ویژه در شرایط فعلی که با کمبودهایی با منابع مالی مواجه هستیم استفاده بهینه از این منابع می تواند ما را در جهت رسیدن به اهداف کمک کند.

زرقی با اشاره به این مطلب که در سال گذشته ۱۳۷۴ طرح در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به تصویب رسیده است خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ طرح از میان طرح های مذکور در قالب این تفاهم نامه مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور قرار خواهد گرفت.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم با اشاره به این که امروزه علم در دنیا سلطه دارد، وجود نیروی انسانی متخصص و ماهر در دانشگاه را یک مزیت برشمرد و اظهار امیدواری کرد با انعقاد این تفاهم نامه و حمایت هدفدار صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بتوانیم در عرصه تولید علم و فناوری کارآمد برای جامعه گامهای موثری برداریم.

ضیایی درخصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت: اقتصادی است که در مقابل شوک های بیرونی بتواند مقاومت کرده و جامعه را از بلایای بیرونی حفظ کند و بسرعت به وضعیت خود برگرداند. هسته این اقتصاد دانش است و اقتصاد دانش بنیان می تواند در این راستا موثر واقع شود و این وظیفه صاحبنظران و دانشمندان جامعه است.

وی ترویج علم برای عامه را یکی از وظایف دانشگاهها و صاحبنظران برشمرد و تأکید کرد: اگر بتوانیم ترویج علم را به پیامی تبدیل کنیم که برای اقشار مختلف و به ویژه کودکان و عموم قابل فهم باشد بسیار مهم است.

کد خبر 4412491

mehrnews.com/news/4412491

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.