افرادی که دچار لخته شدن خون نادر هستند پس از ضربه مایع COVID-19 پاسخ ایمنی غیرمعمولی دارند

blood clot

شواهد نشان می دهد که یک پاسخ ایمنی غیرمعمول در پشت لخته های خون خطرناک ، اما فوق العاده نادر است که با برخی واکسن های COVID-19 مرتبط است. اما خبر خوب این است که آزمایشی وجود دارد که پزشکان می توانند برای شناسایی آن و مراقبت صحیح از بیماران استفاده کنند.

تعداد کمی از افراد واکسینه شده با عکسهای COVID-19 AstraZeneca یا Johnson & Johnson ، دچار لخته خون شدید مانند مواردی در سینوسهای تخلیه کننده خون از مغز شده اند (SN: 4/7/21 ؛ 4/13 / 21) چند نفر مردند.

مطالعات نشان می دهد که برخی از افراد تلقیح شده پاسخ ایمنی دارند که به پروتئینی به نام فاکتور پلاکت 4 یا PF4 حمله می کند که باعث ایجاد لخته در پلاکت ها می شود. آن پلاکت ها قبل از این که بدن بیشتر تولید کند ، مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین این بیماران هم با لخته های نادر و هم با سطح پایین پلاکت خون از بین می روند.

محققان 16 آوریل را در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش دادند ، از 23 بیمار که داروی jab AstraZeneca دریافت کرده اند و علائم لخته یا پلاکت کم دارند ، 21 مورد از نظر وجود آنتی بادی PF4 مثبت هستند. از این تعداد ، 20 نفر دچار لخته شدن خون شدند. این یافته به مطالعات قبلی اضافه می کند که همان پادتن ها را در بیماران اضافی دریافت کرده است که ضربه AstraZeneca را دریافت کرده و لخته های خطرناک دارند.

مقامات بهداشتی در 14 آوریل در یک جلسه کمیته مشورتی در زمینه روشهای ایمن سازی گفتند ، از هر شش زنی که پس از دریافت ضربات جانسون و جانسون در ایالات متحده لخته شد ، پنج نفر دارای آنتی بادی PF4 نیز بودند. آن گروه مشاوره ای برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده در حال ارزیابی مواردی است که برای از بین بردن مکث موقت در استفاده از جراحی جانسون و جانسون که به دلیل نگرانی از لخته خون ایجاد شده است ، باید انجام شود (SN: 13/4/21). شرکت داروسازی در این جلسه گفت ، یک مرد در آزمایش بالینی شات دچار لخته شدن سینوس مغز شده است و مورد هفتم در دست بررسی است.

ژان کانورز ، هماتولوژیست بالینی در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان بریگام و زنان در بوستون که درگیر مطالعات نبوده ، می گوید: “از آنجا که ما از این سندرم آگاه هستیم … ما می دانیم که چگونه آن را درمان کنیم.” و برخلاف افرادی که لخته ها را قبل از اینکه پیوند دقیق کنند ، “ما می توانیم سریعتر آن را تشخیص دهیم و در صورت وقوع ، درمان مناسب تری داشته باشیم تا نتایج بهتر شود.”

به این دلیل که لخته های ناشی از واکسن شبیه وضعیتی به نام ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین یا HIT هستند. بیماران مبتلا به HIT در صورت درمان با داروی ضد انعقاد متداول هپارین ، دچار لخته خون می شوند. هپارین به پروتئین PF4 متصل می شود و برخی از افراد دارای یک واکنش ایمنی هستند که به دو مولکول حمله می کند.

کانورز می گوید ، درمان بیماران واکسینه شده با آنتی بادی PF4 با هپارین مانند “سوختن به آتش” است و ممکن است باعث ایجاد لخته بیشتر شود. به عنوان مثال چهار نفر از شش زن آمریکایی که پس از دریافت واکسن جانسون و جانسون دچار لخته شدند ، همانند مرد در آزمایش بالینی هپارین دریافت کردند. مرد بهبود یافت و یک زن از بیمارستان مرخص شد. سه نفر از 14 آوریل هنوز در بیمارستان بستری بودند.

کارکنان مراقبت های بهداشتی می توانند PF4 را آزمایش کنند. کانورز می گوید ، در صورت مثبت بودن آزمایش بیمار ، بسیاری از داروهای ضد انعقاد خون به غیر از هپارین وجود دارد که پزشکان می توانند از آنها برای درمان استفاده کنند.

www.sciencenews.org/article/covid-vaccine-blood-clot-immune-astrazeneca-johnson-johnson

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.