شناسایی میکروب‌هایی که آرسنیک تنفس می‌کنند

شناسایی میکروب‌هایی که آرسنیک تنفس می‌کنند

آرسنیک از جمله مواد بسیار سمی است که تنفس آن موجب مرگ می‌شود، اما محققان دانشگاه واشنگتن برای اولین بار میکروب‌هایی را در اقیانوس آرام شناسایی کرده اند که قادر به تنفس این ماده هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان معتقدند این رویداد نشانه‌ای از امکان تغییر و تحول شدید در موجودات زنده است و ثابت می‌کند که ارگانیسم‌ها قادر به تطبیق دادن خود با شرایط آب و هوایی جدید و متغیر هستند.

اکسیژن نقش مهمی در تداوم حیات سلول‌های بدن انسان ایفا می‌کند و بسیاری از تغییرات شیمیایی ضروری در بدن انسان برای جذب مایعات و انواع غذا را انجام می‌دهد. اما در محیط‌هایی که اکسیژن کافی وجود ندارد، برخی موجودات از عناصر دیگری برای اقدامات مذکور استفاده می‌کنند. از جمله مواد جایگزین اکسیژن می‌توان به نیتروژن و سولفور اشاره کرد.

میکروب‌هایی که از توان تنفس کردن و جذب ارسنیک برخوردارند در نزدیکی خلیج مکزیک زندگی می‌کنند و تحلیل ژنتیکی دی ان ای آنها نشان دهنده تحولاتی است که در بدنشان صورت گرفته و موجب جذب مولکول‌های ارسنیک و تبدیل و تجزیه آنها می‌شود.

قبلاً میکروب‌های قادر به تنفس ارسنیک در حوالی چشمه‌ها یا دریاچه‌های آتشفشانی شناسایی شده بودند، اما کشف وجود آنها در عمق اقیانوس یک دستاورد علمی بی سابقه محسوب می‌شود.

کد خبر 4609396

mehrnews.com/news/4609396

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.