بوروکراسی اداری برای دریافت بودجه امری طاقت‌فرسا است

انجمن های علمی

رئیس انجمن علمی مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، ضمن انتقاد از عدم تخصیص بودجه به برنامه‌های این انجمن‌ها و زمان‌بر بودن روند اداری دریافت انواع حمایت‌ها، تعداد آن‌ها را کمتر از 20 مورد برشمرد و توضیح داد: این انجمن‌ها برنامه‌های خود را بدون آن که مورد حمایت قرار گیرند و به شیوه‌ای خودکفایانه و به سختی پیش می‌برند.

امیرسالار ساورمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برنامه‌های انجمن‌های علمی بر طبق بخشنامه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93 در 6 حوزه خلاصه می‌شود، این حوزه‌ها را برگزاری بازدیدهای علمی، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی، سمینار، همایش و پیگیری طرح‌های پژوهشی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به طاقت‌فرسا بودن بوروکراسی اداری برای تخصیص بودجه که تقریباً این امر را ناممکن می‌سازد، بسیاری از فعالیت‌ها در این 6 حوزه با پیگیری‌های مصرانه خود دانشجویان انجام می‌شود.

وی سپس به چند مثال در همین زمینه اشاره کرد و توضیح داد: به دلیل آن‌که بودجه‌ای برای بازدید علمی خارج از شهر تخصیص داده نمی‌شود، دانشجویان انجمن‌های علمی یک بازدید درون شهری ترتیب می‌دهند، ضمن آن‌که هزینه ایاب و ذهاب هم بر عهده خود ایشان است. این در حالی است که آن‌ها برای برگزاری سخنرانی‌ها و سمینارهای علمی هم خودشان با اساتید مربوطه چانه‌زنی می‌کنند تا هزینه آن رایگان باشد و در نهایت نیز خود آن را تقبل می‌کنند.

رئیس انجمن علمی مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص انجام طرح‌های پژوهشی نیز گفت: دانشجویان طرح پژوهشی خود را صرفاً به صورت تئوری پیش برده و دستشان برای انجام کارهای عملی کوتاه است.

  • ساورمند در ادامه با اشاره به ادغام دانشکده‌های این دانشگاه، تأکید کرد: این اقدام موجب اُفت کیفیت شدید دانشگاه و خدمات ارائه شده به دانشکده‌ها می‌شود. به طور مثال کسی که رئیس دانشکده برق است باید درخصوص دانشکده‌های پلیمر، هسته‌ای، مواد، پرتوپزشکی، نساجی و غیره هم تصمیم‌گیری کند. این در حالی است که او تسلط چندان دقیقی بر روی مسائل آن‌ها نداشته و این موضوع منجر به اُفت کیفیت دانشکده‌ها می‌شود.
  • وی در همین رابطه به تبعاتی همچون فشرده شدن برنامه‌ها، کاهش بودجه‌ها، کمبود فضا، ازبین رفتن استقلال درون دانشکده‌ای و محیط صمیمی آن، وجود صف‌های طولانی برای کارهای آموزشی و … اشاره کرد.

رئیس انجمن علمی مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با بیان اینکه متأسفانه حدود یک سال و نیم به پرداخت بودجه از سوی دانشگاه امید بستیم، اظهار کرد: بعد از آن فهمیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم؛ طرح‌های پژوهشی را به همت خود اجرا کنیم، با هزینه خود دانشجویان کارگاه برگزار کنیم و بازدیدهای علمی خارج از شهر را به بازدیدهای درون‌شهری خودکفا و مستقل از دانشگاه تقلیل دهیم. همه این‌ها از آن جهت است که اگر بخواهد اقدامی از سمت دانشگاه صورت گیرد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت بسیار زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان انجمن علمی مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از انواع و اقسام بازدیدهایی همچون بازدید از کارخانه‌های فولاد، فولاد مبارکه و … به علت عدم پرداخت بودجه منصرف شده‌اند، افزود: این موضوع در مورد عدم برگزاری سخنرانی یکی از چهره‌های ماندگار مهندسی مواد کشور، کارگاه‌های نرم‌افزاری گوناگون و انواع کارگاه‌های نانو نیز صدق می‌کند.

رئیس انجمن علمی مهندسی مواد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد مطلب مهم دیگر را اخراج و محروم کردن انجمن‌های علمی مهندسی مواد تمام واحدهای دانشگاه آزاد از اتحادیه‌ انجمن‌های علمی کشور و همچنین تمام انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد از حضور در جشنواره ملی حرکت اعلام کرد.

وی در پایان برخی انجمن‌های علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را انجمن فیزیک پلاسما، مهندسی مواد، هوافضا، نفت، شیمی، دامپزشکی، مدیریت تکنولوژی و مهندسی پزشکی نام برد و اضافه کرد: در کنار این‌ها انجمن‌های علمی رشته‌های دیگری همچون مدیریت و امثالهم نیز در دانشگاه فعالیت دارند.

https://www.isna.ir/news/97022514044/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.