پارک علوم جهاد دانشگاهی زمینه‌ساز توسعه اقتصادی در حوزه فناوری‌های نرم است

افتتاح پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به سوابق این نهاد در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و فناوری، گفت: پارک‌ علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دارای ظرفیت‌های زیادی برای توسعه اقتصادی کشور در حوزه فناوری‌های نرم است.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی روز شنبه، 22 اردیبهشت ماه در افتتاحیه پارک علوم و فناوری‌های نرم در دانشگاه علم و فرهنگ که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور برگزار شد، در سخنانی اظهارکرد: فناوری‌ها به دو نوع سخت و نرم تقسیم می‌شوند؛ فناوری‌های نرم شامل فناوری اطلاعات و صنایع فرهنگی از جمله کتاب و سایر صنایعی است که در این حوزه قرار می‌گیرند که کاربردهای گسترده آن‌ها در حال توسعه است و به علت رابطه عمیقی که با انسان، فرهنگ و اقتصاد دارند، باید مورد توجه و اهمیت قرار بگیرند و تلاش شود که استعدادهای مردم ما در این زمینه شکوفا شود.

وی با اشاره به سوابق جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ و فناوری، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی از زمان شروع کار خودش این حوزه را در حوزه فعالیت‌های خود قرار داده است، برای مثال پژوهشکده فناوری اطلاعات، پژوهشکده فرهنگ و هنر، پژوهشکده گردشگری، دانشکده گردشگری، سازمان فعالیت‌های قرآنی، سه رسانه از جمله خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در حوزه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در طول سال‌های اخیر قرار دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: جهاد با تجربه‌ای که در تاسیس دو پارک علم و فناوری و 21 مرکز رشد داشته، تصمیم گرفت پس از تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به قصد کمک به صنایع نرم و فرهنگی در این زمینه فعالیت کند. آن‌ها نیز پس از بررسی این پیشنهاد تشخیص دادند که استعداد این کار در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

طیبی افزود: همزمان در مورد این طرح با وزارت علوم نیز صحبت کردیم که در آن‌جا نیز این طرح مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت پس از تصویب در شورای گسترش، مجوز ایجاد پارک به جهاد داده شد.

وی یادآور شد: علاوه بر سوابقی که ذکر شد، گستره فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور چه در دانشگاه‌ها و چه در مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی در استان البرز از عوامل واگذاری مجوز برای فعالیت‌های آینده به جهاد دانشگاهی بودند.

رئیس جهاد دانشگاهی اظهارکرد: در مورد فناوری‌ها، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد بحث فراهم بودن زیست‌بوم و اکوسیستم است. اگر زیست‌بوم در همه اجزای کشور برقرار نباشد، حتی اگر بهترین پارک‌ها را هم ایجاد کنیم، باز هم بهره لازم را از آن‌ها نمی‌بریم.

طیبی تاکید کرد: توسعه دانش‌بنیان یعنی اینکه علم و کاربردی کردن آن در حوزه فناوری و نوآوری، مبنای توسعه اقتصادی ما قرار بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: ما نیاز داریم که در دیدگاه مدیرانمان تحولی ایجاد شود و دیدگاه آنان از اقتصاد منبع‌بنیان به دانش‌بنیان تبدیل شود، زیرا پول نفت باعث شده دیدگاه مدیرانمان بیشتر منبع‌بنیان باشد و نیازها را از خارج از کشور تامین کنند؛ چه نیازهای فناورانه و چه نیازهای تجهیزاتی.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه تاکید کرد: ما باید خودمان تولید علم و فناوری کنیم و توان تولید اکثر فناوری‌ها را نیز در کشور داریم، دیگر این که می‌توانیم انتقال فناوری نیز انجام دهیم و فناوری‌ها را از خارج از کشور به داخل وارد کرده و ارتقاء دهیم.

طیبی با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی درازمدت در کشور، اظهارکرد: تولید و یا انتقال فناوری زمانی اتفاق می‌افتد که کشور بتواند یک برنامه‌ریزی جامع و دراز مدت انجام دهد تا نوعی وحدت و همدلی برقرار شده و دعواهای داخلی حل شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ دولتی نمی‌تواند در عمر چهار تا هشت ساله خود مشکلات را حل کند و ما به یک برنامه‌ریزی دراز مدت نیاز داریم تا در برنامه‌ریزی به وحدت برسیم.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: شخصا به عنوان کسی که 36 سال تجربه فعالیت در حوزه علم و فناوری دارد، فکر می‌کنم که با 10 ساله برنامه‌ریزی درست می‌توانیم کشور را به وضعیت بسیار خوبی برسانیم.

طیبی در پایان بیان کرد: مشکل ما، آمریکا نیست. مشکل ما وحدت و همدلی‌ است که باید در کشور ایجاد شود.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/97022211912/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.