پول دولت مخرب زیست‌بوم نوآوری است

افتتاح پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تاکید بر نقش زیست‌بوم در توسعه اقتصادی، گفت: زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی با بودجه دولتی شکل نمی‌گیرد، پول دولت را فراموش کنید، پول دولت مخرب این زیست‌بوم است.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری روز شنبه، 22 اردیبهشت در مراسم افتتاحیه پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ با تاکید بر نقش زیست‌بوم و اکوسیستم در توسعه اقتصادی، اظهار کرد: ما در این سال‌ها صنایع دستی‌مان را که حاصل پنج یا شش هزار سال تاریخ ماست و به نوعی هالیوود کشور ما حساب می‌شد، از بین بردیم.

وی ادامه داد: از وقتی که صنعت وارد کشورمان شد، به تنها چیزی که نگاه نکردیم، ظرفیت‌های داخلی بود که حاصل چهار یا پنج هزار سال تاریخ ماست. ما صنایع دستی‌مان را از بین بردیم، حس عشق و نوع‌دوستی را هم از بین بردیم، زیرساخت‌ها را نیز از بین بردیم و در نهایت زیست بوم را نیز از بین بردیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: ما هیچ وقت در تاریخ کشور به اندازه الان برای آموزش هزینه نکردیم. اکنون نزدیک به 4.5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد، چرا از بین آن‌ها دانشمندانی همچون ابن سینا، خوارزمی و ابن هیثم تولید نمی‌شود، مگر زمان این دانشمندان به اندازه اکنون خرج می‌شد؟ چرا در حال حاضر آن خلاقیت و ابتکار را نداریم و نمی‌توانیم این نوع آدم‌ها را خلق کنیم.

ستاری اضافه کرد: چرا افرادی مثل سعدی و حافظ محدود به یک دوره خاص‌اند؟ چرا در دوره‌های مختلف چند شاعر و محقق بزرگ وجود دارد، اما بعد از مدتی دیگر هیچ اتفاقی نمی‌افتد؟ علت آن این است که در دوره‌های بعد زیست‌بوم وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زیست‌بوم با بودجه دولتی شکل نمی‌گیرد، پول دولت را فراموش کنید، پول دولت مخرب این زیست‌بوم است. اگر غیر از این بود، اکنون سیلیکون ولی در دبی یا عربستان بود؛ اما چون اکوسیستم ندارند، با وجود تمام هزینه‌هایی که کرده‌اند، در این زمینه موفق نبوده‌اند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور افزود: ما در مقاطع خاصی زیست‌بوم را نابود کردیم،‌ دانشگاه ما چه کمکی به این صنعت کرد؟ چه اتفاقی افتاد؟ اما صنعت‌هایی مثل صنایع دستی هنوز که هنوز است، دارد نفس می‌کشد و صادرات انجام می‌دهد، زیرا در زیست‌بوم ما زمینه آن وجود دارد.

ستاری خاطرنشان کرد: جاهایی که به این مسائل توجه نکردیم، چه بلایی سر مردم آوردیم؟ در اصفهان هر هنری داشتیم، پیاده کردیم. کارخانه فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه و انواع و اقسام شهرک‌های صنعتی را ایجاد کردیم.

وی تاکید کرد: در معاونت علمی، دید متفاوتی نسبت به فرهنگ داریم. دید ما در معاونت این است که با پول دولتی نمی‌توان فرهنگ ساخت، بلکه چیزی که می‌تواند فروش کند، قطعا می‌تواند فرهنگ‌سازی کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: پیشرفت، توسعه و جهت گیری با نوآوری حاصل می‌شود و این نگاهی است که معتقدیم در حوزه فرهنگی داشته باشیم. باید اصل زیست‌بوم را توسعه دهیم. از چنین زیست‌بومی استارتاپ‌های فرهنگی موفق توسعه پیدا می‌کند. باید از پول دولتی فاصله گرفت و هر میزان در بستر بخش خصوصی و جامعه فعالیت صورت بگیرد، موفقیت بیشتری حاصل می‌شود.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/97022211963/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.